FAQ

Neboli nejčastější otázky, které mi na téma virtuální asistence kladete – a odpovědi na ně 🙂

Virtualni asistentka FAQ

Na téhle stránce vám chci odpovědět na co nejvíce otázek, které vás na tohle téma napadají. Takže pokud zde nenajdete odpověď na tu svou otázku (nebo i více otázek), budu ráda, když mi ji napíšete (nebo je sepíšete) na e-mail vase@internetovasekretarka.cz. Předem děkuji a těším se na odpovídání na vaše dotazy 🙂

A teď už k otázkám, které mám zatím zpracované.

Co nebo kdo je to virtuální asistentka?

Virtuální asistentka, která se často označuje jen zkratkou VA, je člověk pracující většinou online, z domu, na dálku a na volné noze.

Zpracovává nejen administrativní úkoly (např. vytváření různých dokumentů, přepis psaného textu nebo mluveného slova, plánování schůzek a hlídání termínů), které na ni delegují ostatní podnikatelé nebo firmy, ale v současné době čím dál tím více vykonává také práce technického rázu (např. správa webu / e-shopu) nebo z oblasti internetového marketingu (např. copywriting, správa sociálních sítí, rozesílání newsletterů).

Proč virtuální asistentka?

A ještě k tomu označení virtuální asistentka. Tohle slovní spojení se prostě už nějakou dobu používá taky pro lidi 🙂

Opravdu, první člověčí virtuální asistentka se objevila už v roce 1996. Zajímá vás, jak k tomu došlo? Přečtěte si můj článek o příběhu Anastacie Brice. A nedávno se o virtuální asistentky zajímali i novináři v České televizi a natočili o tom reportáž.

Setkal jsem se i s názvy externí nebo online asistentka. To je taky virtuální asistentka?

Ano, virtuální asistentky se označují taky termíny jako externí asistentka, asistentka na dálku, internetová asistentka nebo online asistentka.

Co virtuální asistentka dělá?

Jak už jsem psala výše, v současné době už to není jen zpracování administrativy online. Další obory činností, které na VA podnikatelé a firmy dnes již běžně delegují, jsou velice pestré – od tvorby a správy databáze kontaktů přes zákaznickou podporu a zákaznický servis až po psaní PR článků, textů na blogy, příspěvků na sociální sítě apod.

A protože záběr možných činností pro delegování je opravdu široký, virtuální asistentky se většinou profilují jen na několik (2-3) oblastí, případně se specializují pouze na 1 pro ně stěžejní.

Kde najdu virtuální asistentku?

Samozřejmě na internetu 🙂 Můžete googlit přes klíčová slova „virtuální asistentka„, „online asistentka“ nebo „externí asistentka„. Konkrétněji na ni narazíte třeba v tématických skupinách na Facebooku, ale i na pracovních portálech nebo na LinkedInu. Virtuálních asistentek dnes působí již celá řada, takže rozhodně máte z čeho vybírat a zvolit si takovou, která se specializuje na úkoly, jež potřebujete předat.

Jak jí mám zadávat práci?

Způsob delegování úkolů si nastavíte při bližším jednání. Mezi standardní postupy pro vzájemnou komunikaci jako takovou patří e-mail či telefon, případně videohovory např. přes Google Meet, Microsoft Teams, Skype nebo Zoom.

Detaily jednotlivých úkolů pak můžete do budoucna sdílet přes aplikaci pro řízení projektů. Takovýchto chytrých aplikací už je dnes na trhu celá řada, já osobně mám zkušenost s několika z nich a ráda s vámi proberu, která by pro vás byla ta nejvhodnější (na základě vašich možností a potřeb).